افشاگری روزنامه «جوان»:

برنامه‌های شبکه چهار، زیر 200 عدد پیامک دارند!

خورشید آنلاین
  • لید خبر: نظرسنجي عجيب شبكه 4سيما درباره برگزاري كنسرت‌هاي موسيقي در شهر‌هاي مذهبي با نتيجه 99/3 درصدي سوژه جديد شبكه‌هاي اجتماعي شده است.

 نظرسنجي عجيب شبكه 4سيما درباره برگزاري كنسرت‌هاي موسيقي در شهر‌هاي مذهبي با نتيجه 99/3 درصدي سوژه جديد شبكه‌هاي اجتماعي شده است. گويا اين شبكه كم مخاطب و بدون مدير بعد از اينكه سوژه جوك‌سازي شد، اين بار موضوعي براي گاف‌هاي پي درپي در صداوسيما شده است.

شبكه 4سيما مدير ندارد و دكتر پورحسين قائم مقام سيما در كنار مشغله‌هاي درون و بيرون سازماني سرپرستي اين شبكه را نيز بر عهده گرفته دارد. برنامه «زاويه» اين شبكه هفته گذشته نظرسنجي را درباره برگزاري كنسرت در شهر‌هاي مذهبي برگزار كرد. به نظر شما برگزاري كنسرت در شهرهاي مذهبي چه پيامدهايي مي‌تواند داشته باشد؟ گزينه‌هايي به اين مضمون نيز براي پاسخ‌ها در نظر گرفته مي‌شود؛ گزينه اول: شهر مذهبي را به شهر غيرمذهبي تبديل مي‌كند، گزينه دوم: ناهنجاري‌هاي اجتماعي فرهنگي پديد مي‌آورد. گزينه سوم: هيچ كدام، بلكه مي‌توان با مديريت فرهنگي درست شاهد برگزاري كنسرت‌هاي فرهنگي باشيم.

برنامه زاويه بدون اشاره به اينكه چه تعداد پيامك براي اين نظر سنجي ارسال شده است، صرفاً به بيان اينكه 99/3 درصد شركت‌كنندگان به گزينه سه رأي داده‌اند، اكتفا كرد. در يك شيطنت رسانه‌اي نيز اين نتيجه نظرسنجي به عنوان اينكه بيش از 99 درصد مردم موافق برگزاري كنسرت در شهرهاي مذهبي هستند در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شد.

در همين زمينه بايد چند نكته را مد نظر قرار داد، ابتدا اينكه آيا هر موضوعي را مي‌توان در تلويزيون به نظر سنجي گذاشت؟ مسلماً خير. به خصوص اينكه موضوعي مانند برگزاری كنسرت در مشهد كه به چالشي فرهنگي ميان دولت و بخشي از جامعه تبديل شده و در نهايت وزارت ارشاد اعلام كرد كه در اين شهر كنسرت برگزار نمي‌شود و موضوع خاتمه پيدا كرد. موضوع اين است كه شبكه‌هاي تخصصي مانند شبكه 4كه در جامعه مخاطب خاص دارد، نمي‌تواند نشانه‌اي از كليت جامعه باشد چه اينكه اگر همين نظر سنجي در شبكه ديگري مانند شبكه«قرآن و معارف سيما» برگزار مي‌شد شايد نتايج به دست آمده متفاوت از نتيجه فعلي مي‌شد. نكته ديگر اين است كه شبكه 4اعلام نمي‌كند كه چه تعداد پيامك به برنامه ارسال شده است. اين شبكه كه به كم مخاطبي شناخته شده و حتي اين موضوع به عنوان لطيفه و جوك ميان مردم مشهور است. 

شنيده‌هاي «جوان» نيز از اين حكايت دارد كه در بهترين حالت ميزان پيامك‌هاي دريافتي برنامه‌هاي شبكه 4 زير 200 پيامك است! حتي اگر برنامه زاويه فراتر از برنامه‌هاي ديگر شبكه 4داراي مخاطب باشد، آيا تعداد شركت‌كنندگان آن آنقدر قابل اعتنا خواهد بود كه آن را به تمام مردم ايران تعميم داد و براساس آن تصميم گرفت؟ اگر چنين است آيا تلويزيون حاضر است نظرسنجي را درباره مقبوليت شبكه‌ها و برنامه‌هايش و اينكه شبكه‌هاي كم‌مخاطب تعطيل شوند، برگزار كند! به نظر مي‌رسد به دليل اينكه هنوز شبكه 4 سيما بدون داشتن مدير شبكه در حال اداره است، امكان نظارت صحيح روي آن كم مي‌شود و خلأ مديريت متمركز باعث شده تا اين شبكه با حواشي روبه‌رو شود؛ از جمله موردي كه هفته گذشته در دعوت از مهمان برنامه نقد فيلم اين شبكه رخ داد. شبكه 4با وجود به دوش كشيدن عنوان شبكه فرهيختگان، رفتار فرهيخته‌اي را از خود نشان نمي‌دهد و تا زماني كه قرار باشد اين شبكه بي‌هدف اداره شود، اميدي براي تغيير در آن وجود نخواهد داشت.

شناسه خبر :2115 
305 کلیک ها  دوشنبه, 29 شهریور 1395 ساعت 04:43
این مورد را ارزیابی کنید

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

بالا